۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۳۸

دین و اندیشه در 7روز؛

آيت الله خوشوقت به ملکوت اعلی پیوست/ برگزاری نشست گفتگوی دینی ایران و اتریش

آيت الله خوشوقت به ملکوت اعلی پیوست/ برگزاری نشست گفتگوی دینی ایران و اتریش

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: خبر رحلت آيت الله خوشوقت، برگزاری نشست گفتگوی دینی ایران و اتریش، اعلام برگزاری آیین بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای و چند خبر دیگر از جمله خبرهای مهم دین و اندیشه در هفته جاری است.

آيت الله خوشوقت به ملکوت اعلی پیوست

حضرت آيت الله خوشوقت از علماي برجسته تهران روز چهرشنبه دوم اسفند در شهر مكه مكرمه به ملکوت اعلی پيوست.

با برنامه‌ريزي‌هاي قبلي و با توجه به شرايط جسماني آيت‌الله‌خوشوقت مقرر شده‌بود تا وي تحت نظر جمعي از متخصصان ساعت 10 صبح سه شنبه یکم اسفند به تهران منتقل شود كه متأسفانه وضعيت جسماني ايشان از ساعات اوليه بامداد روز سه شنبه یکم اسفند ناپايدار شد و صبح چهارشنبه به ديار باقي شتافت.

دولت سوئد پخش اذان از مناره یک مسجد در استکهلم را پذیرفت

مقامات کمون بوت شیرکا در جنوب استکهلم اخیرا اعلام کردند که اجازه اولیه پخش اذان از مناره مسجدی در منطقه "فیتیا" واقع در این کمون را صادر کرده اند.

اجازه پخش اذان از مناره مسجد برای یک روز در هفته و آن نیز در روزهای جمعه صادر شده است.

ولادت امام حسن عسکری (ع)

سه شنبه یکم اسفند برابر با 8 ربیع الثانی مصادف با ولادت امام حسن عسکری (ع) بود. ایشان در یکی از سخت ترین دورانهای تاریخ زعامت و رهبری شیعیان را بر عهده داشتند، اما صبر، استقامت و نوع رهبری ایشان حتی دشمنان امامت را تحت تاثیر قرار می داد.

امام حسن عسکری(ع) صابر و شکیبا بودند و از مواضع اصولی خویش هیچ گاه عقب نشینی نکردند. آن حضرت دارای نفس مطمئن بود و هیچ گاه تردید و اضطراب در اندیشه و تفکرش راه نمی داد و از ایفای نقش رهبری و مسئولیت بزرگ اعتقادی خود دست بر نمی داشت و تاریخ سرشار از اخبار و روایات است که عبادت و پارسایی و تقوای امام (ع) را بازگو می کند.

آیین بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای برگزار می شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ادبی در جلسه شورای معاونین و مشاورین این انجمن از برگزاری بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای در دهم اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ادبی ضمن تشکر و قدردانی از معاونت پژوهش این انجمن به دلیل اعلام فراخوان و همچنین بررسی چکیده و اصل مقالات افزود: خوب است هر چه سریعتر مقالات و چکیده آن به صورت کتاب آماده شود تا در روز بزرگداشت در اختیار اندیشمندان و مفاخر شرکت کننده در بزرگداشت قرار گیرد.

وی افزود: احساس می شود کتاب مقالات مربوط به بزرگداشت آیت الله سیدمحمد خامنه ای باید از وزن علمی بالایی برخوردار باشد چرا که بیش از بیست تن از علما و دانشمندان برجسته کشور از جمله دکتر دینانی، دکتر اعوانی، دکتر محقق داماد، دکتر خسرو پناه، دکتر احمدی و... در این امر مشارکت نمودند.

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ آغاز شد

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ، چهارشنبه دوم اسفندماه آغاز و تا سوم اسفندماه در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد.

نقد و بررسی آثار و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی از زمان حیاتش آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است. چهار دهه پرتلاطمی که شکل‌گیری جنبش اجتماعی علیه نظام شاهنشاهی، انقلاب ایران، استقرار جمهوری اسلامی، جنبش اصلاحی و ... را به خود دیده، هر بار بهانه‌ای شده است برای نظر انداختن به میراث شریعتی و دستاوردهای نظری او. جمع‌آوری این نقد و بررسی‌ها و عرضه آن، دریچه‌ای است به جامعه ایران و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چهار دهه اخیر، اما در این میان کمتر به اندیشه تاریخی شریعتی پرداخته شده است.

همایش دکتر شریعتی و دانش تاریخ که به همت گروه تاریخ و همکاری­های میان رشته­ای پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می گردد، حول چهار محور شریعتی و تاریخ نظری، شریعتی و تاریخ اسلام، شریعتی و تاریخ ایران و شریعتی و تاریخ جهان سازمان یافته است. هدف اصلی از برگزار این همایش بررسی تخصصی و انتقادی اندیشه­ های دکتر علی شریعتی در حوزه دانش تاریخ است که هر دو حوزه مسائل عام نظری و بررسی­های موردی را از سوی دکتر شریعتی در زمینه دانش تاریخ در بر می گیرد.

گفتگوی دینی تحت تأثیر قدرتهای سیاسی قرار نگیرد/ تبیین تفاوت اخلاق و حقوق از منظر اسلام

شرکت کنندگان در نشست گفتگوی دینی ایران و اتریش، با تأکید بر اینکه گفتگوی دینی باید منجر به حل مشکلات جهان شود، تصریح کردند: گفتگوهای دینی نباید تحت تأثیر قدرتهای سیاسی قرار گیرد والا یک سویه نگرانه خواهد شد.

دور چهارم گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان با کلیسای کاتولیک اتریش صبح یکشنبه 29 بهمن با عنوان «دین، اخلاق و حقوق» با حضور اندیشمندان و مقامات فرهنگی و دینی ایران و اتریش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به عنوان این نشست، به مقایسه اخلاق و حقوق پرداخت و گفت: از نظر مسلمانان، دین اسلام دستگاه جامع معرفتی و معیشتی و یک هندسه چهار ضلعی است. دین متشکل از گزاره های بینشی و عقاید، و منشی و اخلاق و کنشی و احکام و قضایای دانشی است و این وصف کلام پیامبر(ص) و پیشوایان دینی ما است.

پرفسور هامر استاد دانشگاه وین نیز در بخشی دیگر از این نشست گفت: گفتگوی دینی باید منجر به حل مشکلات جهان شود و در عین حال ادیان خود را در این گفتگوها باز می شناسند.

وی با اشاره به عنوان این گفتگوی دینی که ناظر به بحث «دین، اخلاق و حقوق» است: تأکید کرد: گفتگوهای دینی نباید تحت تأثیر قدرتهای سیاسی قرار گیرد والا یک سویه نگرانه خواهد شد.

به گزارش مهر، دور چهارم گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان با کلیسای کاتولیک اتریش طی دو روز در تهران و قم ادامه خواهد داشت.

دلیل نوشتن نامه 17 اندیشمند به مُرسی/ فارغ از نتیجه ادای تکلیف کردیم

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه وظیفه خطیری بر مردم و خصوصا نخبگان در قبال بیداری اسلامی وجود دارد، گفت: مسلما تمدن اسلامی در هر کشوری باید متناسب با فرهنگ آن کشور طراحی شود.

17 اندیشمند و استاد ایرانی همزمان با دومین سالگرد پیروزی انقلاب مردم مصر در نامه‌ مهمی به رئیس ‌جمهور مصر با اشاره به تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی ایران در مرحله نظام سازی مبتنی بر اصول شریعت اسلام و همچنین بركات، دستاوردها و پیشرفت‌های خیره كننده در سایه حكومت دینی و مشاركت عظیم مردمی، به یادآوری مواردی از پیشرفت‌های  ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف با استناد به آمارهای مراكز معتبر جهانی پرداختند و تأكید كردند: توصیه می‌کنیم مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت مصر را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و در این مسیر، اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند. دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران و یکی از امضاء کنندگان این نامه در گفتگویی به سؤالات خبرنگار مهر پاسخ داد که در اصل خبر می توانید ببینید.

کد خبر 2002613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha